L’onigirazu, le sandwich maki tendance et healthy

L’onigirazu réunit en un sandwich tout ce que l’on aime dans la cuisine nippone : le goût du sushi et de l’onigiri. Zoom sur cette tendance food qui n’a rien de nouveau si ce n’est son succès sur les réseaux sociaux.

Par Anissa Hezzaz. Photos : |

On vous prévient déjà : si vous êtes du genre accro aux sushis, la lecture de cet article va certainement vous mettre l’eau à la bouche. Si la prononciation de l’onigirazu n’est pas très digeste, ce plat issu de la gastronomie nippone a pourtant tout pour plaire. Création d’un doux mélange entre un sushi géant et l’onigiri, ces fameuses boules de riz farcies de forme triangulaire ou ovale, l’onigirazu prend la forme d’un sandwich maki. 

Il est en fait composé de deux couches de riz, garni avec du poisson cru ou de la viande, de l’avocat, de l’omelette ou tout autre ingrédient qui vous fera saliver. Finalement, le tout est enroulé dans une feuille de nori et il ne reste alors qu’à le déguster. Sur les réseaux sociaux, il est décliné à toutes les sauces et le hastag #onigirazu ne cesse de prendre de l’ampleur. Pourtant, ce mets n’a rien de nouveau. Au Japon, il est même très répandu et accompagne souvent les célèbres bentos. Mais s’il est tant apprécié à travers le monde, c’est parce qu’il sain et goûteux. Bref, il a tout pour plaire aux healthy-addict. 

Pour un lunch rapide, voici la recette :

Placez une feuille de nori entière sur une planche à découper.  Déposez-y la moitié d’un bol de riz au milieu de celle-ci en formant un cercle. Par dessus rajoutez vos légumes et garnitures avant d’y déposer un morceau de poisson cru ou de viande. Ensuite, mettez une couche de sauce selon vos envies : sauce aigre douce, sauce soja ou encore wasabi, à vous de voir ! Finalement, terminer par une dernière couche de riz. Pliez ensuite les 4 coins de la feuille d’algue, de manière à former une grosse boule. Entourez-la de film alimentaire pour solidifier votre boule et coupez-la simplement en deux. 

Voici plusieurs déclinaisons de l'onigirazu :

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Vegan Sushi Sandwiches!! . . . Via @foodie.yuki Summer Teriyaki Onigirazu These vegan Onigirazu (sushi sandwiches) are filled with mango and teriyaki tofu. So easy to make and perfect for a summer picnic! . Here's the recipe for the teriyaki tofu (Makes 4) 2 x 250g firm tofu 2 Tbsp mirin 2 Tbsp soy sauce 2 Tbsp sake 4 Tbsp potato starch 2 Tbsp coconut oil . Wrap the tofu with paper towels and place it on a plate. Weight it down with a heavy object for 30 min to drain the water. To make teriyaki sauce, combine sake, mirin and soy sauce. Cut tofu horizontally (about 1 cm thick) then into 10x10 cm square. Coat the tofu with the potato starch, shake off the excess. In a non-stick frying pan, heat 2 Tbsp oil on medium high heat. Cook the tofu squares until the bottom side is golden brown. (About 3-4 min) Flip and cook the other side. When both sides are golden brown, pour in the teriyaki sauce and coat evenly. Sprinkle with sesame seeds. . I wish you all a happy Sunday! Love, Yuki♡ . . . #vegan #onigirazu #plantbased #summerfood #sushi #sandwich #healthy #foodphotography #foodie #fitfood #superfoods #cleaneating #foodlover #healthyfood #dairyfree #thrivemags #foodpics #foodstyling #healhtyeating #vegansushi #bestofvegan #morningslikethese #heresmyfood #instafood #beautifulcuisines #igfood #feedfeed #veganfoodsnaps #vegansushi

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This Sushi sandwich looks incredible . . . Via @detoxpage By @laurafruitfairy Sushi sandwich anyone? _________________________________________ RECIPE: 300g sushi rice 200g tempeh 2 Tbs rice vinegar 3 Tbs coconut blossom sirup Lemon juice Beetroot Carrot Nori sheets Cilantro Cucumber Other ingredients you like Sticky peanut sauce (exact recipe is in my ebook as part of the “summer rolls” recipe) _________________________________________ Cook sushi rice according to instructions, then mix in 2 Tbs rice vinegar and 3 Tbs coconut blossom sirup. Grate the carrot and mix it with some lemon juice to avoid oxidation. Grate the beetroot and mix it with 1 Tbs lemon juice and 1 Tbs coconut blossom sirup. Cut cucumber as you wish. (I like thin strips) Fry tempeh in some coconut oil and put aside. Place some rice on a nori sheet, then layer with cilantro, tempeh, sticky peanut sauce, beet “slaw”, carrot and cucumber. Finally, place some more rice on top. Wrap the sides around and cover in cling foil for a few minutes. Cut the sandwich into 2 parts, remove cling foil and serve with sriracha mayo and black cumin (or sesame seeds). ⋆ #govegan#thenewhealthy#vegansofinstagram#vegancommunity#veganfood#veganfoodshare#veganrecipeshare#poweredbyplants#hclf#eattherainbow#whatveganseat#cleaneating#inmykitchen#eattogrow#foodphotography#vegangermany#deutschlandvegan#gesundessen#gesundleben#germanblogger#seekthesimplicity#sushisandwich#onigirazu#onigirazu#sushi#vegansushi#vegansandwich#sandwichporn#sandwich#veganfoodsnaps#sushisandwich

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Composez votre sandwich. #onigirazu #recettes #sandwich #paris #healthyfood #healthylifestyle #maki

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vegan onigirazu for something a little different. also, don’t actually put your food on monstera leaves since it’s slightly toxic (a cloth was under this so i don’t get sick ). . pickled carrots: 1 carrot about 1/4-1/2 cup apple cider vinegar 1.5 tsp coconut sugar 1/2 tsp salt personally i find rice wine vinegar and refined sugar (double check it’s vegan) works best but tried to put a spin on it. . onigirazu: 1 nori sheet brown rice avocado @organicvillagefood chickpea tempeh, or tofu, or tempeh baby spinach sesame seeds sauce made from sriracha and @followyourheart vegenaise . 1. cook brown rice. 2. slice carrot into matchsticks or use a julienne. whilst the rice cooks, add carrots, coconut sugar, apple cider vinegar, and salt to a bowl. stir or mix with your hands and set aside (the longer you leave it the better). 3. fry tempeh in a pan. 4. once rice has cooked, allow to cool for ten minutes or so. add sushi vinegar if you have it. 5. lay down a sheet of nori, then in a square shape place rice (pack it down tight), then greens, pickled carrot, tempeh, avocado, and more rice. be careful not to fill it too much! 6. wrap the onigirazu like a present then cut in half and devour! . i pour the sauce on top at the end for aesthetics but it works even better in the middle with the rest of the filling. . #veganonigirazu #onigirazu #veganrecipeshare #plantpowered #wholefoodsvegan #tempeh #veganfoodshare #healthyveganfood

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